I Sjukdomens Tecken

TYFOIDFEBER:

Jag namnde nog att Robban lag med nagot som inte var Q-feber (vad nu det ar), utan hans sypmtom var; skaka, svettas, frysa och svettas. En natt sa svettades han igenom sina klader, mig, lakan, madrass och sangstomme... Well, dagen efter sa kommenterade flera nepalser vi pratade med att det kunde vara tyfoidfeber, nagon slags salmonellaattack fran mat. Pusbar pastod t.o.m att det kan utveckla cancer... Men det tog vi med en nypa salt!


-Robban sjuk?-             -Nej, ingen har kissat pa sig... It's the sweat-

En van som jobbar pa hotellet, lat oss kalla honom "Kumbu", tog med oss till ett privatsjukhus har i narheten som han pastod var ett sakert kort. Vi fick alla sitta ner hos farbror doktorn och Robban blev undersokt med kvicksilverstaven, det obligatoriska stetoskopet och lite klamma magen, ingen smarta dar. Farbror doktorn borjade skriva ut en rejal nypa meducin och sa att han misstankte tyfoid.


-Mannen som tog oss till sjukan: Kumbu-                                          -Hungrig jattefluga-

Doctors orders - at medicinen i fem dagar och ta tempen minst fyra ganger om dagen, kom sen tillbaka. Sedan var det bara att punga upp 260 kr!!!! Det ar ju vansinnigt dyrt, i alla fall jamfort med ynka 2 kr som det kostade mig pa statligt sjukhus... Medicinen hjalpte, det var lite antibiotika och nagot annat hopkok, men vi ar ganska sakra pa att doktorn stallde en felaktig diagnos. Febern har inte varit over 37 grader ens i den varsta svettattacken och pa punkterna 1. Diarre och 2. Forstoppning sa stammer det inte heller. Tur ar val det =) Och vad det an var for bacill som brakade med den lille mannen sa hjalpte doktorns tablettcocktail!

MIGRAN:

Igar borjade dagen ypperligt med frukost i solen (...tank att man aldrig kan vanja sig med att se bufflarna spatsera med huvudet hogt mitt pa gatan, jag tror det kravs ar av traning...) som sagt, frukost i solen (...eller nar en ensam kossa, som helt plotsligt ser sa liiiiten ut jamfort med bufflarna, spatserar med sankt huvud i motsatt riktning...) jo, vi satt i solen och at billig frukost.


-Mysig billig restaurang mitt i gronsakslandet-

Nar vi kom upp till hotellet sa kom kanslan att en kaffe kanske behovdes.. Robban kande att internet definitivt behovdes sa han spatserade buffelaktigt ivag mot datorernas varld. Medan jag packade pennor, papper, kritor och allt vad som ar nodvandigt vid en kaffepaus sa borjade jag kanna mig lite "knepig" och jag fruktade migran... Snal som man ar sa vantade man lite val lange med att ta en tablett men till slut tog fornuftet over och en 25mg svaldes i hast. Too late it was, jag deckade pa sangen i smarta och knaprade snart i mig en till tablett men for gaves! Migranet var ett faktum och sangen blev min plats for resten av dagen...


-Kanslan av migran: Som en ko i sopor...                                      ...eller som en dod duva-

Inte forran vid 20-tiden tog jag mig ur rummet och vi stapplade mig over till narmsta restaurang;
Forratt - Robban, mumsig tomatsoppa med vitloksbrod. Anso, toast med smor...
Huvudratt - Robban, saftig cheese & bean burrito. Anso, pannkaka...
Antligen kom livsgladjen tillbaka!! Efter maltiden var jag sa gott som botad och nu kommer jag knappt ihag att jag var sjuk! The wonder of the human body.


-Fagel ater kadaver pa buffels rygg. Samspelt-                       -Interna kampen: Sanka Skepp-

Ps. Jasmin-te ar valdigt gott!

FORKYLNING:

Och sa fort alla blivit av med sina individuella brister sa brister nasta bakterie ut i blom! Halsarna ar svullna, slemmiga och hostiga... Kampen om snytpapperet blir allt hetsigare och det smakar sjukdom i svalget =(


-Da ar det val bara vila som galler da- =)                                            -CHILLA I SOLEN-

Detta kommer ju lagom till att vi tankte aka upp till berget Sarangkot ikvall for att se solnedgangen over Himalaya, sova over dar och vakna tidigt imorgon och se solen skina guldstralar over bergen... Det kommer alltsa lagom eftersom det ar annu kallare pa Sarangkot och halsen kommer att utsattas for en ytterlig provning!


-De fantastiska bergen kikar fram, beautiful!-


On pa sjon med templet:

Mitt i Fewa Lake sa finns det en liten liten ö med ett tempel pa. Vi hyrde en liten bat, paddlade ut pa sjon och at varan matsack till en faaaaantastic utsikt over Annapurna Range...


-The island at sight-    -Styrman tar i sa det brakar-


-The island at sight, still-                                                                 -Repeterar yoga poser-


-The Blessing...                                                                          ..and the price to pay-

Sen hoppade vi iland pa on och fick valsignelse av en sniken "prast" som egentligen inte vill valsigna de otrogna. Vi bevittnade en cirkus av japaner, dom var inte svarupptackta om man sager sa...


-They came in boats...                                                               ...and invaded the island!-

NU ar det dags for lunch!! Robban vill valdigt garna se pa film sa jag ska gora honom till viljes, vi far bara hoppas att vi inte hamnar mitt i ett stromavbrott... PUSS & KRAM

Kommentarer
Postat av: Camilla (din mammas kollega)

Vad fint det är, vad fina ni är, men stackare - vad mycket sjuka ni är. Hoppas ni kom upp i bergen!

PS... Åt ni upp kakan, efter flugbesöket??? :-O

2010-01-09 @ 16:25:42
URL: http://www.camillasdagar.blogspot.com
Postat av: Therese

Men åååhh va skönt det ser ut att sitt ai ett linne. Förstår du ens hur kallt det är här hemma?!? Och vilka vyer ni har! Hur länge är det tänkt att ni ska vara borta? Hoppas ni får hålla er friska. Eskimåkram

2010-01-14 @ 13:49:40
URL: http://theresejanssons.blogg.se/
Postat av: Sandra

Heej sötnos!

Saknar dig oxå!! Mycket!

Tror faktiskt att det kanske blir en lite kortare klänning, kan tycka att det är snyggt men jag måste ut och prova lite alternativ. Gulligt att du vill sy! :)



När kommer ni hem??

2010-01-14 @ 15:43:44
URL: http://zkygirl.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0