Att dräpa en tupp

OBS! Starka bilder, en tupp forlorar livet...

...MEN, bli inte blyg for det och gor nagot dumt som att stanga bloggen eller sa. Du vet val att du ar kottatare (om du nu inte rakar vara vegetarian) och djur slaktas varje dag for din skull. Detta ar ingen dom, endast en paminnelse ifall NAGON funderade pa att inte lasa detta pga. att dom ar kansliga.. Djur har ocksa kanslor.



Det borjar med att vi blir inbjudna till hotellmannen 'Kumbu' (har fortfarande inte kommit pa vad han heter) pa middag. Vi tar lokalbussen tillsammans, det ar inte speciellt langt men utanfor varan turistbubbla iallafall. Shysst att se verkligheten lite da och da. Kumbu bor i ett "lagenhets-hus" bestaende av tva vaningar och ett 'roof top'. Osaker pa om understa vaningen tillhorde Kumbu men nar vi anlander sa blir vi uppvisade pa andra vaningen och in i pojk/vardagsrummet; har finns en dubbelsang, en enkelsang, tv och soffa. Detta ar alltsa vardagsrum och de tre sonernas rum (vilket far mig att tro att forsta vaningen nog inte ar till deras forfogande). Har inne sitter vi och rullar tummarna ett tag medan den 11-ariga sonen kommer infarandes och slar en kullerbytta i sangen, far ut igen, kommer in och fnissar att hans storebror ar en gris, springer ut igen o.s.v.... Ibland ser man 14-arige storebror kika in bakom draperiet vid dorroppningen men mer an sitt "tryne" visar han adrig...



Kumbu kommer in och vinkar med oss upp pa taket, som inte ar ett snedtak utan mer som en terrass med racke runt. Har uppe har han tva korgar som star upp och ned, dar under bor tre fjaderfan per korg, minst! Han plockar ut en stor, vit tupp och haller den i ett tuppskamgrepp (vingarna lasta pa ryggen). Pa en sten ligger kottyxan och vantar... Fru Kumbu kommer upp med en balja och hack i hal kommer 11-aringen och "gristrynet" (han sag eg. inte ut som en gris). 11-aringen fattar grepp och haller tuppen pa strackbanken medan Kumbu haller fast kottyxan med foten, sharp side up.. Nu ar det dags... Han gor en 'von Anka' pa tuppen (drar upp halsfjadrarna mot huvet sa han far dom dar fluffiga kinderna som J. von Anka har) och trycker den blottade halsen mot bladet och gnuggar fram och tillbaka tills halsen gar av... Tuppen sager inte ett ord och kommer aldrig saga ett till.



Vid det har laget star jag vid kanten av taket redo att hoppa... Nastan, jag ar definitiv inte fotograf iallafal utan kanner mera avsmak for Kumbu. For det forsta, for att han later tuppen och hans vanner leva under korgar hela deras liv, och for det andra: klyv for i helvete nacken i ett endaste sving da! Sedan star jag och funderar hur jag ska kunna ata detta!?



Efterat plockas tuppen in pa bara skinnet och vi far titta pa. Vi gar ner igen och spenderar en evighet i pojk/vardagsrummet dar mer och mer folk kommer in och tittar, tydligen ar jag extra intresant med mitt bleka fejs och blonda har. Trevligast ar nar 18-arige sonen kommer in for han kan engelska! De andra bara tittar och skrattar... 18-aringen, som vill bli gitarrist, spelar lite musik pa sin mobil for oss.



Antligen ar det dags att ata, Kumbu foreslar att vi ater i pojk/vardagsrummet pa golvet for det blir for trangt i koket. Absolut, anser vi, eftersom vi blir nio st totalt med mig, Robban, Kumbu, frun, hans tre soner, fruns syster och hennes dotter ocksa en till yngling som jag inte fick nagon uppfattning om, men trangt kommer det nog bli anda... Kumbu kommer in med en pläd och sager att vi kan sitta pa den, sa Robban och jag satter oss och lika snabbt ar pladen full. Det visar sig, nar frun kommer in med tre tallrikar Dal Baht, att det bara ar jag, Robban och Kumbu som ska ata! Alla andra sitter runt om pa sangarna och tittar och ler, ibland fnissar de och viskar nagot..



Maten ar jattegod, men de ar ju starkare an vad dom pastod att den skulle vara innan.. Som vanligt blir man utsatt for att man har en kanslig tunga =( Robban daremot hugger in och njuter, klappar sig pa magen och torkar sig om munnen. Med ett brett leende tackar han ja till pafyllning medan jag far agera "den dar otacksamma gasten som inte uppskattar chilli och nyslakt". Min snalla Robban ger mig, med mjuk och sympatisk rost ett; vad duktig du ar gumman! medan jag petar i mig sa mycket jag kan och svaljer det helt innan det branner sonder munnen, tuggar pa nagra tuppbitar, ler och spottar ut benknotorna, dricker upp allas vatten...



Nar alla har tomt sina tallrikar (forutom jag) far vi tvatta handerna i koket och sen hinner vi bara satta oss igen innan Kumbu foreslar att vi gar hemmat. Alla bussar har slutat ga sa Kumbu visar vagen hem (men med mitt lokalsinne hade vi varit hemma pa nolltid!). Vi gar langs vagen i morker endast upplyst av stjarnor och stearin, det ar power-cut som vanligt. Bilarna kor forbi i en vansinnig fart men av nagon anledning verkar det som dom ser en battre har an hemma? Jag later mig iallafall inte blandas av tanken utan haller mig utanfor korbanan sa gott det gar. Har ute kommer dock nasta dilemma.. Hal i vagen! Det kryllar inte precis av roda koner har.. Vem vet vilken fara som vantar i morkret...

Galna bilister pa vagen VS. Gomda hal i morkret bredvid

En promenad ar iallafall precis vad jag behover vid detta stadie, min mage kan jamforas med nagonting stort, fyllt med gas som gar barsarkargang, dar alla skriker; IT'S GONNA BLOoOW!! och springer...


Tack for maten den var god mitt i maten stog en tupp!!

 


Kommentarer
Postat av: Mamma

Stackars tuppen!!!!!Vilka barbarer!!!! En sak är då klar, jag har ätit min sista tupp. Gjorde ni inte klart för den där vilden (Kumar)att han måste slipa och att det är frigående som gäller.

2010-01-18 @ 19:01:21
Postat av: Akki

Vi letar efter en passande slipsten att ge som farval-present, skicka med en broshyr med fakta om spratthonor!

2010-01-19 @ 10:26:30
Postat av: Therese

Det finns inte en chans i världen att jag stoppat en endaste tuppbit i munnen! BLÄ va äckligt! Jag är stolt över dig MAMA Fung!

2010-01-19 @ 10:53:55
URL: http://theresejanssons.blogg.se/
Postat av: Hanna

haha ja du, barbarer finns det världen över! Tyvärr bara att ta seden dit man kommer! Tack för komplimangen =) Var lite osäker på om jag skulle spara ut eller inte,men tror bestämt att jag behåller luggen ;)



Passerar nu precis söderhamn, min resa har precis börjat o är redan urless! Jihoo 6 timmar kvar på sveriges vägar! Hoppas du har det lite mer skoj på er resa ;)

Puss o kram

2010-01-19 @ 12:34:10
URL: http://nordkvinna.blogg.se/
Postat av: Karin

Hur känns kroppen? Är du mjuk som en panter, stark som en tiger och snabb som en gepard?



När kommer du hem snygga du?

2010-01-19 @ 21:30:34
Postat av: Akki - Bloggmaster

Karin, jag ar stel som en fossil! Sjukdom och slohet har satt stopp for fortsatt muskelmjuknad efter yogan... Imorse var forsta dagen vi provade pa Solhalsning igen sa du ska nog se, tills 5 mars pa var planerade hemkomst sa ska jag nog vara sa pass kattliknande som du bara kan tanka dig!



How was INDIA!?

2010-01-20 @ 08:31:28
URL: http://sofieann.blogg.se/
Postat av: Karin

Indien var både hemsk och härligt. Fick lite jobb gjort så till 5 mars på er planerade hemkomst så ska jag nog vara så pass ultralyckadliknande som du bara kan tänka dig!

Puss på tredjeögat och hälsa mannen!

2010-02-02 @ 00:06:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0