Kohs: Chang & Payam

Episod: 3 februari - 11 februari

Nattbussen fran Bangkok, skumpelidump hela natten... En udda handelse nar jag gick pa toaletten. Sitter dar i godan ro nar bussen stannar, medan jag propert kladd (thank God!) star och tvattar handerna sa oppnas plotsligt en lucka utifran och in pa toan kikar en thailandare som till sin forskrackelse hittar mig istallet for lastutrymmet! Har kan ingen pasta annat an att det hade suttit perfekt med en kopp Gevalia!! Men fragan kvarstar - varfor finns det ens en lucka utifran och in till toaletten!? Tank om man ramlar ut!!!


Bussen blir i tidig gryning till 1,5 timmes vantan pa en annan buss som har skinnsaten som man svettas fast pa nar man sover och nar man vaknar sa blir det en sugplopps-situation nar man forsoker ta sig loss.. Slutligen entrar vi Ranong, da ar status: Apatisk Zombie utan torst for blod. Efter frukost gar baten pa 1,5 timme till Koh Chang, och detta ar alltsa Koh Chang pa vastkusten precis vid gransen till Burma.

 


Koh Chang bestar av lokalbefolkningen, deras bungalows och deras restauranger. Resten ar bara ö och strand, just ja - det finns en by ocksa, bestaende av fyra hus; Hövdingens hus, en shop och... tva hus till. Som forstatt - detta ar en paradiso och annu en anledning till det langa blogguppehallet da det enda internet ar sa langsamt att man maste inkludera meditation mellan varje tangenttryckning.


Vi slapps av vid Nature View Bungalows och vid det har laget ar jag mycket negativt paverkad av solen - som en pase tomat kokandes innifran! Ganska snart dimper jag ner i hangmattan och, hor och fasa, sover en tornrosa-somn i dagarna tva medan Robban, ensam och overgiven, spelar enmansboll med en kokosnot - Wilson?


Plotsligt skjuter han kokosnoten for hogt och den flyger raaakt over det stora regnskogssnaret! Ogonen vattnas av tarar, han vander sig om och med sankt huvud vandrar han i ensamhet... DA smaller det i huvuvdet. Det ar kokosnoten som gett honom en bula som vaxer i takt med musiken (jo, Robban har ju en tendens att alltid vissla pa nagon hit-lat sa som "valpen i fonstret" och "fur Elise").

Han vander sig om och utan att tanka kastar han tillbaka kokosnoten over regnskogssnaret, Robban hinner bara angra sig innan en hand flyger upp dar bakom och snabbare an smidigare smashar kokosnoten i ett enda slag. Robban far slanga sig i s l o w m o t i o n at sidan for att undkomma bula i repris. Nyfikenheten tar over och han klattrar upp for regnskogssnaret och vad hittar han pa andra sidan om inte ... Phontus & Le Biff!

Long lost friends och de dansar en gladjedans tillsammans - men vem ar det som star och trycker dar borta bakom en palm? Jo det ar bara Ryan, canadensamerikanen som adopterats in i samfundheten. Alla pojkar dansar ringdans tillsammans och upplever forlorade kanslor pa nyfott vis!


Tids nog vaknar stackars jag till liv ocksa, inte av en kyss som Tornrosa men av en sval bris fran Burma, men det ar lite Disney over det ocksa eller? Djungelboken vs. Pokahontas. Pa Koh Chang bestar livet av; morgondopp, good ol' 'fruit muesli youghurt' frukost, formiddagsdopp, fruit shake lunch, eftermiddagsdopp, kvallsdopp, tuna sandwich middag, chill under fantastisk stjarnklar himmel, fuktig somn i het tillvaro (inte en flakt i sikte)...







Det enda anstrangande har pa on ar - kampen mot myggorna och att forsoka att inte klia sig efter att man forlorat kampen mot myggorna och att sen klia sig efter att man forlorat kampen mot att inte forsoka klia sig... Ocksa kampen mot att inte fa sand i de oppna saren efter att ha forlorat forstandet fran att klia sig! Moah!!


Efter mycket chill och lite chill sa kanner vi oss redo att bege oss mot Koh Phayam, neighbor island som har ett centrum(!) och sma vagar for mopeder(!). I privatbat beger vi oss over blota vatten till grannon dar ryktena bliva sanna: har finns liv. Pa moppe-taxi puttrar vi over till Smile Hut Bungalows. 400 baht for 70% vagg, tva pinnar agerande trappsteg ner till det ytterst spindelvanliga badrummet (ok, jag sag inget suspekt men jag kunde se att dom levde och frodades dar, nagonstans! Robban erkande till och med att han jagat bort tva stycken en natt innan jag skulle ga ner och gora Nr 2, alla Nr 1 gjordes utomhus i den oppna sakerheten), AC bestar av att oppna alla tre pinnfonster vilket lamnar ca 50% till vagg. Men det har sin charm!! Lite Robinson Cruse + resarmadrass och myggnat!!



Ryktet sager att om kvallen fylls vattnet med sma ettriga maneter som sticker och svider (inte den dar dodliga rackaren som ni alla fruktar). Jag plumsar glatt ut mitt pa dagen i tron om att jag ar ensam ... men skenet bedrar! Det borjar direkt att sticka pa benen, jag forsoker ignorera smartan men kommer inte langre an till benens slut da jag pa alla satt och vis forsoker gora en "Jesus" hoppsar ur vattnet sa fort jag kan, men det gar for saaakta! Aj vad det sticker och det slutar inte forran jag flyr in i duschen pa stranden som ar fast till ett trad - en tradusch - och skoljer som en dare!! Inge mera bad for min del... SORG.




Ytterst shysst o, mysiga restauranger med lovely musica langs den langa o-forstorda stranden, inte en droppe charter i sikte! Fantaaastisk solnedgang (som dom flesta jag sett pa resan, I'm blessed!) Men det ar dags for mig att fara vidare pa egen hand. Tva individer ar pa vag att forvandlas till siamesiska tvillingar, en tvillingnot, och ingen av dom gillart'... Sa jag tar mina langa ben, vinkar adjo for ett tag och slanger mig pa the Speedboat ovetande om nasta destination - A M A Z I N G - never a plan again. Val pa fast land ber jag om biljett till narmsta strand och det bara sa rakar bli: Khao Lak


...bla bla bla continued...
:)

Kommentarer
Postat av: Therese

Avundsjukan hänger som ett stort, svart, regnigt Kalle Anka moln över mig. Till och med den skabbiga toaletten kändes lockande. Magsjukan som härjar här hemma just skulle ju klaras utomordentligt i den där miljön eftersom det inte finns en massa onödigt material att spy ner :/

Vi upplevde också dom stickande monstren i vattnet. Aj aj aj. Elchocksterapi. Veckan efter dog en kvinna på den stranden av dom där elektriska gelemonstrena.....be aware!

Idag är vi välsignade med äkta vackert svenskt vinter/sol väder som du nog skulle gillat. Själv skulle jag gärna byta. Få känna den tryckande tropiska fukten slingra sig om hela min kropp och få mina lungor att jobba hårdare....åååhhh va härligt!

2010-02-24 @ 10:13:29
URL: http://theresejanssons.blogg.se/
Postat av: emma

Fantastiskt!!!! Älskar alla historier! Men saknar Timbuk? Hur var konserten? Puss

2010-02-24 @ 21:21:06
Postat av: emma

11 februari... Jag missade visst datumet där :) Hur kan jag ha missat detta inlägg tidigare?? Du får berätta IRL iställer :) Kramar!!!!

2010-02-24 @ 21:22:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0